Round Table30. Mai 2012

Judith Eisler Professorin für Malerei, Universität für angewandte Kunst, Jennifer Friedlander Professorin für Media Studies, Pomona College/California, Henry Krips Professor für Cultural Studies, Claremont Graduate University, Robert Pfaller Philosoph

Verlangen wir das Unmögliche!

Realismus in Kunst, Filmtheorie und theoretischer Physik

Realismus nennt man in der Kunst wie in den Wissenschaften eine Auffassung, die meint, die Wirklichkeit so erreichen zu können, wie sie ist - ohne jegliche verzerrende Beimengungen der Form oder der Konstruktion. Formalismus und Konstruktivismus hingegen sind da skeptisch: Alles, was wir darstellen oder erkennen können, ist nach ihrer Auffassung nur aufgrund bestimmter Voraussetzungen zugänglich. Im Darstellen und Erkennen stellen wir also immer zugleich auch unsere Voraussetzungen dar und erkennen sie. Was uns dabei entgeht, kann man als das Reale bezeichnen. Wie aber verhält sich der Realismus zu diesem Realen, das aus den Konstruktionen und Formen als deren unerreichbarer, „unmöglicher“ Rest herausfällt? Ist Realismus die einzige Treue zu diesem Realen? Oder ist es, im Gegenteil, eine beschwichtigende Strategie, die uns über dessen Verlust hinwegtäuscht? Und was heißt Realismus überhaupt – angesichts der Tatsache, dass unsere sogenannte Realität selbst zu einem beträchtlichen Teil aus medialen Bildern sowie aus Erinnerungen, Ahnungen, déjà-vus von solchen Bildern zu bestehen scheint?
(Robert Pfaller)

Eine Veranstaltung von:
TransArts – Transdisziplinäre Kunst und der Abteilung Philosophie


Judith Eisler
Judith Eisler will present a cross-section of her own work and her specific interpretation of the real.

Born in 1962 Judith Eisler lives and works in New York City and Vienna. She received her BFA degree from Cornell University, Ithaca, New York, in 1984. Since 2009 she is Professor of Painting at the University of Applied Arts, Vienna, since 2006, Visiting Critic for the MFA painting program at Yale University, New Haven, Connecticut. She received the John Simon Guggenheim Fellowship in 2002. Judith Eisler's work has been shown in various prestigious galleries in Europe and USA.


Jennifer Friedlander
Aesthetic Realism and the Destruction of Metalanguage Realism, as an aesthetic form, has long been indicted for its complicity with ideological conservativism. Jennifer Friedlander will argue for a reconsideration of realism as a tool in the formation of contemporary aesthetic politics. Realism’s potential power, Friedlander contends, lies not in its ability to guide the spectator towards previously unseen truths, but rather in its ability to stage deceptions which imperil the very distinction between truth and fiction.

Jennifer Friedlander is the Edgar E. and Elizabeth S. Pankey Professor of Media Studies/Associate Professor of Media Studies at Pomona College in California. She is the author of Moving Pictures: Where the Police, the Press, and the Art Image Meet (Sheffield Hallam University Press, 1998) and Feminine Look: Sexuation, Spectatorship, and Subversion (State University of New York Press, 2008). Her publications include articles in (Re)-turn: A Journal of Lacanian Studies, Journal for Psychoanalysis of Culture and Society, International Journal of Žižek Studies, and Resolutions 3: Global Networks of Video.


Henry Paul Krips
Encountering the Real: Lacan and Bell’s Theorem Lacan writes: “It is only now after many centuries that science has finally arrived at an encounter with the Real.” Henry Krips will show how a theorem of Quantum Mechanics - Bell’s theorem - enables this scientific game-changing encounter with the Real.

Henry Krips is Chair of Cultural Studies and Andrew Mellon Professor of Humanities at Claremont Graduate University. He is author of Fetish: An Erotics of Culture (Cornell), The Metaphyics of Quantum Mechanics (Oxford), and has coedited Event and Decision: Badiou, Whitehead and Deleuze (Cambridge), Science, Reason and Rhetoric (Pittsburgh) and Der Andere Schauplatz: Psychoanalyse, Kultur, Medien (Turia Kant). He is working on a new book The Eye and the Gaze.


Robert Pfaller
Robert Pfaller is Professor of Philosophy at the University of Applied Arts Vienna. Visiting professor in Amsterdam, Berlin, Chicago, Oslo, Strasbourg, Toulouse, Zurich etc. He is founding member of the Vienna-based psychoanalytic research group stuzzicadenti.

In 2007 he was awarded the Missing Link Prize by the Psychoanalytic Seminar Zurich. His numerous publications include Wofür es sich zu leben lohnt. Elemente materialistischer Philosophie (Frankfurt/M.: Fischer, 2011), Ästhetik der Interpassivität (Hamburg: philo fine arts, 2008), Das schmutzige Heilige und die reine Vernunft. Symptome der Gegenwartskultur (Frankfurt/M.: Fischer, 2008), (Ed.:) Schluss mit der Komödie! Über die schleichende Vorherrschaft des Tragischen in unserer Kultur (Vienna: Sonderzahl, 2005), Die Illusionen der anderen. Über das Lustprinzip in der Kultur (Frankfurt/M.: Suhrkamp, 2002)

Info

Seminarraum B, Dachgeschoss, Oskar Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien

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